Het Collectief wil een prominente rol spelen op gebied van creatie. Het is daarbij belangrijk in volledige autonomie artistieke keuzes te kunnen maken en daarvoor gaan we op zoek naar mecenassen met een voorliefde voor de avant-garde. Met jouw financiële steun willen we die creaties realiseren : nieuw werk van componisten Jean-Luc Fafchamps en David Fennessy en videast Klaas Verpoest.
'Why Patterns?' (1978) - Morton FELDMAN (1926-1987)
'For Morton Feldman' (2025) - Jean-Luc FAFCHAMPS (°1960)
Nieuw werk (2025) - David FENNESSY (°1976)
In 1978 componeerde Morton Feldman 'Why Patterns?', een eerste van drie stukken voor fluit, piano en glockenspiel. In deze zeldzame instrumentale combinatie heeft elk instrument een zeer gedefinieerde klankidentiteit en fysieke speelwijze. Feldman speelt hierop in door elk van de musici eigen karakteristieke motieven toe te bedelen. Paradoxaal genoeg horen we deze totaal geëmancipeerde patronen samensmelten tot een harmonieus klinkend, psychedelisch klankuniversum. Ook de manier waarop Feldman omgaat met de tijd werkt deze bedwelming in de hand. Ook al zijn de afzonderlijke stemmen ritmisch bijzonder accuraat genoteerd, zijn ze, behalve in de eindfase van het werk, ongecoördineerd. In deze vrije temporele ruimte ontmoeten de stemmen elkaar slechts per toeval.
Het Collectief vroeg aan twee componisten, die beide een sterke affiniteit hebben met Feldmans werk, om nieuw werk te schrijven voor dezelfde unieke bezetting.
David Fennessy (IRL - °1976) over zijn muziek: “Ik weet niet zeker of er een consistente onderzoekslijn door mijn werk loopt. Elk stuk is zijn eigen kleine universum met zijn eigen techniek, taal, regels, problemen en oplossingen.” Eén van zijn recentere werken: 'Panopticon' (2019) voor cimbalon en strijkers, raakte de gevoelige snaar bij Het Collectief omwille van een grote klanksensibiliteit en een vrije en zeer originele benadering van de fysieke eigenheid van het instrumentarium.
In het oeuvre van Jean-Luc Fafchamps (B - °1960) speelt sinds 2000 vooral zijn cyclus 'Lettres Soufis' een belangrijke rol. Fafchamps gebruikt de Soefi-filosofie als uitgangspunt voor 28 verschillende composities, evenveel als er letters zijn in het Arabische alfabet. Ook de nieuwe compositie voor Het Collectief kan deel gaan uitmaken van deze cyclus in wording. Over het waarom van 'Lettres Soufis': “Mijn voorliefde voor paradoxale constructies en een multidirectioneel gevoel voor synthese komen daar vrijelijk tot uiting”. Fafchamps slaagt er inderdaad telkens weer in om het onverenigbare samen te brengen en vanuit een origineel idee een verrassend aantrekkelijke wereld op te bouwen die de platgetreden paden van de hedendaagse muziek ver overstijgt.
Voor de visuals zijn we gaan aankloppen bij Klaas Verpoest (B - °1975) die eerder al instond voor prachtige projecties bij onze eerdere Feldman-concerten. Deze keer worden de beelden geprojecteerd in een installatie waarin de musici geplaatst worden.
HET COLLECTIEF
Toon Fret, fluit
Thomas Dieltjens, piano
Tom De Cock, klokkenspel
Klaas Verpoest, video
KALENDER
2026.02 Kortrijk Festival (B)
2025.05.20 TivoliVredenburg Utrecht (NL)
2025.04.05 New Music Dublin (IRL)
2025.04.01 De Link Tilburg (NL)
STEUN ONS
Supporter: € 40 en meer
Promotor: € 500 en meer
Mecenas: € 1000 en meer
De Koning Boudewijnstichting verleent haar medewerking aan dit project. De giften vanaf 40 € per jaar aan de Stichting geven aanleiding tot een belastingvermindering van 45% op het werkelijk gestorte bedrag (art. 145/33 WIB).”, met uitsluiting van elke andere formule.
Stort op projectrekening 'HET COLLECTIEF', beheerd bij de Koning Boudewijnstichting, op rekening BE10 0000 0000 0404 en BIC: BPOTBEB1 van de Koning Boudewijnstichting met vermelding van de gestructureerde code: 623/3803/10033.
Of gebruik deze rechtstreekse link.
HARTELIJK DANK
Het Collectief, de componisten Jean-Luc Fafchamps en David Fennessy, en videast Klaas Verpoest zijn u zeer dankbaar.