Ook Het Collectief draagt zijn steentje bij aan de feestelijkheden voor honderd jaar Pierre Boulez. Deze paus van het hedendaagse muziekleven in Parijs en ver daarbuiten beoefende als jong componist een strenge seriële stijl in de lijn van Schönberg en Webern.
Met de ‘Douze notations’ , een reeks karakterstukjes voor piano die hij later omwerkte tot één van zijn meest gespeelde orkestwerken zette Boulez meteen na WO II de toon voor een hele generatie jonge componisten. Later zou hij meer gaan afwijken van die strakheid, wat onder meer tot uiting komt in een ensemblestuk als ‘Dérive 1’, waar aan de basis nog serieel geconcipieerde bouwstenen een meer organische, expressieve logica volgen. Als pendant voor dit werk presenteren we een meesterwerk van het Franse spectralisme uit diezelfde periode: ’Talea’ van Gérard Grisey.
In 1977 richtte Boulez het IRCAM op, wat een stevige impuls betekende voor de elektronische muziek. Uit Boulez’ eigen electro-akoestische oeuvre uit de jaren tachtig en negentig brengt Het Collectief twee aartsmoeilijke solowerken: ‘Dialogue de l’ombre double’ voor klarinet en tape, en ‘Anthèmes 2’ voor viool en live electronics.